به پیام سرا خوش آمدید

اخذ ویزای تحصیلی کانادا

هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر میشوند. این امر در کشور ما، ایران، نیز متداول است و تعداد زیادی از جوانان ایرانی عازم کشورهای دیگر می‌شوند و یا در فکر این هستند که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند. شاید به جرات یکی از مهمترین مزایای تحصیل در خارج از کشور این باشد که فرد بدون استرس کنکور میتواند وارد دانشگاه شود. از آن مهم تر شاید این باشد که او می تواند در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شود. با این حال تحصیل در خارج از کشور و به دنبال آن کسب اقامت تحصیلی دارای مزایای و مشکلات مختلفی است. لذا، هر فرد میبایست قبل از انتخاب این مسیر بدقت موارد لازم را بررسی نماید. چرا که گاهی این انتخاب میتواند زندگی فرد را به طور کلی دگرگون کند و فرد را در موقعیتی بسیار فراتر از آنچه بوده است قرار دهد. از سوی دیگر، یک انتخاب غیر منطقی و بدون شناخت، می تواند زندگی فرد را دچار مشکلات زیادی نماید.
با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر راهنمایی درست در انتخاب درست، دانشجو برای طی فرایند انتخاب رشته و دانشگاه و اخذ ویزای تحصیلی معمولا به شرکت های مهاجرتی یا آژانس های مسافرتی مراجعه میکند. این در حالی است که با وجود تنوع شرایط افراد جویای ویزا وتغییرات قوانین کشورها به طور مداوم، آژانس های هواپیمایی با تسلط بیشتر بر موضوع و مواجه شدن روزانه با مسافران متعدد، توانایی کمک و راهنمایی گسترده تری نسبت به شرکت های مهاجرتی و یا دفتر های وکالت دارند.
راهنمای انتخاب مقصد تحصیل در خارج از کشور  :
در سال های اخیر با توجه به فراگیر شدن تمایل به ادامه تحصیل و در نتیجه رشد تقاضا، سطح علمی در بسیاری از کشورها رو به افزایش است. در حالی که با شروع هر سال تحصیلی دانشگاه های ایران شاهد ورود دانشجویانی از کشورهای مختلف به منظور ادامه تحصیل و آشنایی با فرهنگ غنی ایران هستند، متقابلا تعدادی از جوانان هم در تکاپوی تجربه ی تحصیل در کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، کانادا، استرالیا، انگلستان و کشورهای اروپایی می باشند. اما همچنان سطح علمی و کیفیت شرایط تحصیل در بعضی کشورها به نسبت بالاتر می باشد.

ویزای اقامت تحصیلی در کانادا :
کشور کانادا
واقع در شمال قاره آمریکای شمالی است که دارای ده استان و سه قلمرو میباشد. پایتخت کانادا اتاوا و تورنتو بزرگترین شهر آن کشور است. جالب است بدانید حکومت کانادا یک دموکراسی پارلمانی فدرال و یک پادشاهی مشروطه است که در حال حاضر ملکه الیزابت دوم ( ملکه بریتانیا ) رئیس کشور بوده و قانون به امضاء و به نام او رسمیت و ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.
 فرهنگ کانادا از طیف گسترده‌ای از ملیت‌های تشکیل‌دهنده تأثیر پذیرفته‌است و سیاست‌هایی که باعث ارتقا به یک «جامعه عادلانه» می‌شوند توسط قانون اساسی این کشور محافظت شده‌اند. کانادا تأکید خاصی بر ایجاد برابری و فراگیرندگی برای همه مردمش دارد، در نتیجه درحال حاضر ۴۰۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز بین‌المللی در کانادا، مشغول به تحصیل‌ هستند. رشد بالای اقتصادی، جامعه چند فرهنگی و تنوع زیاد ملیتی و قومیتی، امنیت و خدمات اجتماعی مناسب، کانادا را به کشور محبوبی برای زندگی تبدیل کرده‌ است. شرایط مناسب تحصیلی دانشجویان بین‌المللی، وجود دانشگاه‌های معتبر و سطح علمی خوب کالج‌ها، امکان کار در کنار تحصیل، بورسیه‌های تحصیلی متنوع، امکان اقدام برای اقامت دائم بعد از تحصیل، پایین‌تر بودن هزینه‌های تحصیلی و زندگی نسبت به کشورهای مشابه، امکان اخذ اقامت همراه برای همسر و فرزندان، امکان دریافت تخفیف‌های مالیاتی پس از تحصیل و فرآیند نسبتا راحت اخذ ویزای تحصیلی، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که کانادا را به مقصد جذابی برای علاقه‌مندان به تحصیل تبدیل کرده‌ است.
سیستم آموزشی کانادا در ایالت های مختلف با یکدیگر فرق دارد. اما به طور معمول دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیل در مدرسه، اگر قصد ادامه تحصیل یا مهارت‌افزایی دارند، می‌توانند وارد دانشگاه شده و به ادامه تحصیل بپردازند یا وارد کالج و مؤسسات فنی شوند.
کالج برخلاف دانشگاه، بیش از هرچیزی روی افزایش مهارت‌های فنی و دوره‌های تخصصی تأکید دارد و اگر وارد کالج یا مؤسسات فنی شوند، پس از پایان دوره، با توجه به مهارت کسب شده‌، مدرک‌های فنی متفاوت یا حتی لیسانس دریافت می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی، برای ادامهٔ تحصیل در مقاطع دانشگاهی و کالج، نیاز به ارائه مدرک زبان دارند و اگر امکان ارائه مدرک زبان نداشته‌ باشند، باید قبل از گذراندن دوره تحصیلی‌، یک یا دوترم، در دوره‌های آموزش زبان شرکت کنند.
  پذیرش در دانشگاه‌های کانادا، براساس نمرات دبیرستان و سوابق تحصیلی انجام می‌گیرد. مانند ایران، دورهٔ لیسانس ۴ سال، دورهٔ فوق‌لیسانس ۲ سال و دورهٔ دکتری بین ۲ تا ۵ سال است.  چنانچه دانشجو بخواهد برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا و برای مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری در کانادا اقدام کند، باید معدل مقطع پایین‌تراو بیشتر از ۱۴ و حداقل نمرهٔ IELTS او ۶.۵ باشد.
کانادا، بین کشورهای توسعه‌ یافته و تراز اول دنیا، کشور نسبتا ارزانی به‌حساب می‌آید. مخارج جاری زندگی در این کشور، به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از استرالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکاست.
روش تعیین اعتبار مراکز آموزش عالی کشور کانادا معمولا دارای دو مرحله می باشد. اولین فرایند، فرایند اعتباربخشی است. اعتباربخشی موسسات آموزش عالی از طریق پیگیری مسائل و موضوعات توسط تیم ارزیاب و بازدیدکننده و اجرای گفتگوی نهایی توسط هیئت‌های همتا با استفاده از استانداردهای موجود، روشی است که به‌طور معمول درکشور کانادا اتخاذ می‌گردد. لازم است ذکر شود اعتبار بخشی عمومی در کشور کانادا توسط هیئت‌های منطقه‌ای هدایت شده و در نهایت از سوی موسسات آموزش عالی مورد نظارت وارزیابی قرار می‌گیرد و این در حالیست که اعتبار بخشی اختصاصی توسط هیئت نظارت حرفه‌ای درسطح ملی صورت می‌گیرد. دومین فرایند، فرایند درون نهادی و بررسی منظم طرح‌های آموزشی است. گفتنی است که این روش توسط دانشگاههای کانادا جهت ارزیابی کیفی برنامه‌های آموزشی در تصمیم گیریهای نهایی جهت تهیه راهنمای منابع و اطلاعات آموزشی، درموسسات و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این استانداردها، میتوان از دانشگاه هایی همچون  McGill University, ,HEC MontrealConcordia University  نام برد. در ادامه به معرفی اجمالی این دانشگاه ها میپردازیم.

دانشگاه McGill University کانادا :
دانشجویان جویای تحصیل در کانادا به زور حم اسم دانشگاه مک گیل را شنیده اند. دانشگاه مک گیل یک دانشگاه آکادمیک تحقیقاتی عمومی  واقع در مونترال، کبک کاناداست. این دانشگاه در سال 1821 تاسیس یافت.  دانشگاه مک گیل از برترین دانشگاه های کانادا می باشد. این دانشگاه در میان دانشگاه های تحقیقاتی، چندین سال است که رتبه اول را در کانادا کسب نموده‌است و بیش از 75 مرکز تحقیقاتی فعال دارد. دانشگاه مک گیل دارای 10 دانشکده و 12 مدرسه حرفه‌ای می‌باشد، با بیش از 40000 دانشجو که در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و مطالعات مداوم مشغول به تحصیل می‌باشند. دانشگاه مک گیل رتبه اول را میان دانشگاههای پزشکی در مقطع دکترا و رتبه 32 کیو اس جهان را به خود اختصاص داده‌است.دوره های تحصیلی دانشگاه مک گیل در سطح جهانی بسیار معتبرند و در رده های بسیار بالا قرار می گیرند. همچنین دانشکده حقوق دانشگاه مک گیل بین رتبه های دوم تا سوم در کانادا رده بندی می شود. به طور کلی میتوان ادعا کرد که این دانشگاه اساتید و دانشجویانی با برترین سطح علمی را کنار هم قرار می دهد.

دانشگاه HEC Montreal کانادا :
متقاضیان رشته های مدیریت و تجارت همانند MBA میتوانند برای احقاق رویاهای بیزینسی خود دانشگاه HEC Montreal را انتخاب کنند. دانشگاه اچ ای سی مونترال یک مدرسه تجاری ( در واقع اولین بیزینس اسکول ) کانادایی است که در مونترال کانادا واقع شده است.
برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از جمله لیسانس مدیریت بازرگانی، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دکترای مدیریت و علاوه بر این یک برنامه MBA اجرایی مشترک با دانشگاه مک گیل در این بیزنس اسکول ارائه می شوند.
اچ ای سی مونترال برای برنامه MBA خود در بین دانشگاه های بازرگانی کانادا مقام اول، در بین سراسر جهان در بین دانشگاه های تجاری ( بیزنس اسکول ) غیر آمریکایی و در بین 30 مدرسه برتر تجاری ( بیزنس اسکول ) بین المللی توسط Bloomberg BusinessWeek در سال 2015 در رتبه اول در بین دانشگاه های تجاری کانادا قرار گرفت.

دانشگاه Concordia University کانادا :
دانشگاه کنکوردیا یکی از سه دانشگاه انگلیسی زبان استان کبک کانادا، دارای رتبه 7 در بین دانشگاه های کانادا و جایگاه 411 در بین دانشگاه های سراسر دنیا است . استادان با رده ی علمی بالا، کلاس با تعداد دانشجویان پایین و هزینه های معقول از مزایای این دانشگاه می باشد. مدرک زبان انگلیسی این دانشگاه باتوجه به محیط بین المللی آن مورد توجه قرار میگیرد.این مدرسه تمامی نیازهای بهبود زبان انگلیسی به جهت حضور در بازار کار و یا تحصیلات دانشگاههای انگلیسی زبان را مرتفع میکند. همچنین این مدرسه هر ساله از سراسر دنیا (55 کشور) پذیرای دانشجویان علاقمند می باشد.نکته مهم این است که دانشجویانی که فاقد مدارک بین المللی زبان نظیر IELTS,TOFEL و … می باشند می توانند از طریق مدرسه زبان Concordia با عنوان Intensive English Language Program و گزاراندن دوره های مربوطه و کسب 70% نمره سطح 2 پیشرفته بدون ارائه مدارک بین المللی زبان برای دورهای دانشگاهی اقدام کنند. همچنین دورهای نیمه وقت برای آمادگی مدارک زبان بین المللی و حرفه ای نیز وجود دارد.