به پیام سرا خوش آمدید

کلینیک دندانپزشکی فوق تخصصصی خانم دکتر پور نصیر

دندانپزشک، پزشکی است که در زمینه پیشگیری، بررسی علائم و درمان بیماری های دهان و دندان تخصص دارد. او به درمان بیماری های دهان و دندان ، جلوگیری از پیشرفت این نوع بیماری‌ها و بالابردن میزان بهداشت دهان و دندان می پردازد. البته در سال های اخیر مباحث جدیدی مانند زیبایی دندان وارد حوزه کاری دندانپزشکان شده است.
انجام تمامی خدمات دندانپزشکی فوق تخصصی در  گلسار رشت توسط خانم دکتر مائده پورنصیر


مقاله زیر جهت آشنایی بیشتر شما با چند اصلاح دندانپزشکی آماده شده است:

لیفت سینوس  چیست ؟

طی ۱۵ سال اخیر بسیار متداول شده است چون اکثر افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهند تمایل دارند که آن را با کاشت ایمپلنت جایگزین کنند و اگر استخوان کافی در فک بالا برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد یکی از راه حل های موجود لیفت سینوس است.
لیفت سینوس عمل جراحی است که به فک بالایی شما استخوانی اضافه می کند که دندانهای آسیا و دندانهای نیش را در بر می گیرد و گاهی اوقات به آن پیوند سینوس نیز می گویند. استخوان پیوندی بین استخوان فک و سینوس های آرواره بالا که در دو طرف بینی قرار گرفته اند؛ قرار می گیرد. برای اینکه برای استخوان جا باز شود؛ غشای سینوسی باید کمی به سمت بالا حرکت کرده یا کشیده شود. لیفت سینوس معمولا توسط جراح فک و صورت یا پریودنتیست انجام شود.لیفت سینوس میتواند به دو روش باز یا بسته صورت گیرد که انتخاب آن بر اساس ارتفاع استخوان موجود است.

کاربرد لیفت سینوس :

پیش از انجام دادن سینوس لیفت نیاز هست تا عکس x-ray تهیه شود تا دندانپزشک بتواند اطلاعاتی در مورد آناتومی فک و سینوس شما بدست آورد. همچنین ممکن است به نوع خاصی از عکس برداری به نام توپوگرافی کامپیوتری یا همان سی تی اسکن نیاز داشته باشید. سی تی اسکن به دندانپزشک این امکان را می دهد تا به طور کاملا دقیق ارتفاع و پهنای استخوان موجود شما را اندازه گیری و سلامت سینوس شما را ارزیابی کند . اگر شما آلرژی فصلی دارید باید برنامه ریزی کنید زمان سینوس لیفت را انجام دهید که سینوس های شما را درگیر آلرژی نبوده و یا به عبارتی فعال نباشند. لیفت سینوس زمانی انجام میگیرد که ارتفاع استخوان کافی در فک بالا وجود نداشته باشد یا سینوس ها بسیار به فک نزدیک باشند؛ بنابراین عمل کاشت ایمپلنت را نتوان انجام داد.
پیوند استخوان:

پیوند استخوان چیست؟

(پیوند استخوان دندان)
پیوند استخوان، پروسه ای هست که طی آن ضخامت و گاهی ارتفاع استخوان فک، جهت قرار دادن ساپورت ایمپلنت افزایش می یابد. ما با کمک استخوان سالم خود فرد از ناحیه ای دیگر از دهان و در بیشتر موارد با کمک انواع پودراستخوان، به بازسازی و یا ترمیم اختلالات کوچک استخوانی می پردازیم.
 

چه مواقعی پیوند استخوان انجام میدهیم؟

 مواقعی که خیلی وقت هست که دندان  کشیده شده است.
 وجود بیماری لثه
 اگر به علتی به ناحیه مورد نظر برای ایمپلنت شما ضربه وارد شده است. (ورزشهای رزمی)
وجود نقایص تکاملی در منطقه ایمپلنت دندان
چرا از دست دادن دندان باعث از دست دادن استخوان دندان میشود؟

  آنچه استخوان دندان ما را حفظ میکند،حضور خود دندان هست. بنابراین با از دست دادن دندان، به مرور زمان استخوان ناحیه دندانی ما در جهات افقی(ضخامت استخوان فک) و عمودی (ارتفاع استخوان فک )شروع به کاهش میکند. و اگرسریع دندان جایگزین نشود، ممکن است که این  یکی از عللی که بعد از کشیدن دندان، ما اصرار به گذاشتن زود هنگام ایمپلنت دندان میکنیم، همین هست که تا میتوانیم از استخوان فک خود بیمار استفاده کنیم. معمولا بهترین زمان برای جایگزینی ایمپلنت دندان، حداکثر تا دوماه بعد از کشیدن دندان هست. و بعد از آن به احتمال زیاد اگر بخواهیم ایمپلنت دندان انجام دهیم، باید از روشهای مختلف پیوند استخوان برای ایمپلنت استفاده کنیم.

چه کسانی نیاز به پیوند استخوان دارند؟

در بسیاری مواردی که گذاشتن ایمپلنت دندان در همان روز کشیدن دندان انجام میگیرد نیز، پیوند استخوان به صورت همزمان برای برطرف کردن نقایص استخوانی انجام میگیرد.
اما غالبا پیوند استخوان های وسیع در افرادی انجام میشود که خیلی دیر برای انجام ایمپلنت دندان خود مراجعه می کنند.
انواع پیوند استخوان فک (پیوند استخوان دندان)  که در مطب ما انجام میگیرد:
1.حفاظت از ساکت دندان (socket preservation)موقع کشیدن دندان، داخل ساکت (حفره خالی) دندان از دست رفته را با پودر استخوانپر میکنیم تا کلاپس حفره و تحلیل اتفاق نیفتد و دو ماه بعد، اقدام به کاشت ایمپلن دندان میکنیم.
 

پور نصیر

اوردنچر (Overdenture):

اوردنچر نوعی دست دندان است که در دهان بر روی تعدادی پایه قرار می گیرد. این پایه ها می توانند دندان های بیمار باشند که عصب کشی شده و کوتاه می شوند تا در زیر دست دندان قرار بگیرند و یا این پایه ها می توانند ایمپلنت هایی باشند که در فک بیمار قرار داده شده اند.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت دندان

اوردنچر روشی درمانی در زمینه کاشت ایمپلنت است. با پیدایش ایمپلنت دندان و بکارگیری ایمپلنت در دندانپزشکی بسیاری از مشکلات بیماران حل شده است. یکی از مشکلات بیماران مشکلات مربوط به پروتز است که دندانپزشکان را به سمت استفاده از ایمپلنت دندان برای حل این مشکل برده است.

پروتز کامل در برخی از موارد منجر به نارضایتی و ناسازگاری بیماران می شود. یکی از دلایل نارضایتی بیمار متحرک بودن پروتز و شلی و سفتی آن است. به همین دلیل درمان پروتزی بسمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت می رود. حتی برخی معتقدند که در آینده درمان پروتز کامل با پروتز متکی بر ایمپلنت جایگزین خواهد شد.

ایمپلنت دندان چه فوایدی برای بیمار دارد؟

با افزایش سن افراد، فقدان دندانها افزایش یافته، که این امر باعث مشکلات زیادی نظیر مشکل تناول غذا، صحبت کردن و نقص زیبایی می شود. این عوامل سبب رجوع افراد پیش متخصص ایمپلنت جهت کاشت دندان شده است. درمان قدیمی برای حل مشکلات فوق مصرف پروتزهای کامل بوده است، که مشکلات مربوط به خود را داشت. امروزه مزایای کاشت دندان نسبت به پروتزهای قدیمی اثبات شده است. شکست های متعدد همراه نارضایتی بیماران با روش های جایگزین ایمپلنت همانند استفاده از پروتز ثابت، متحرک و اثرات مضر و جانبی استفاده پروتز متحرک بجای کاشت دندان برای بیمار باعث رجوع دندانپزشکان به استفاده ایمپلنت دندان شده است. روش های کاشت دندان نیز رو به پیشرفت بوده که از روش های جدید می توان به ایمپلنت بدون جراحی اشاره نمود.
مزایای پروتز ثابت ایمپلنت نسبت به اوردنچر:
در پروتز ثابت ایمپلنت به دلیل اینکه بیمار احساس مشابه دندان طبیعی دارد، مزیت روانی نسبت به دیگر نوع پروتزها و اوردنچر دارد.
در ایمپلنت احتیاج کمتر به پروسه‌های نگهداری پروتز (اتچمنت‌ها، ریلاین، اوردنچر جدید) می باشد.
در ایمپلنت تجمع کمتر غذا در زیر و اطراف پروتز صورت می گیرد.
زمانی که شما در یک فک و یا هر دو فک تعداد زیادی دندان از دست داده اید و می خواهید از اوردنچر و یا کاشت ایمپلنت استفاده کنید اول باید به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید و با اخذ مشاوره از ایشان می توانید راه حل مناسب را برای خود پیاده سازی کنید.

ایمپلنت

چه عواملی برانتخاب نوع اوردنچر موثرند؟

انتخاب نوع اوردنچر توسط دندانپزشک معمولا با توجه به عوامل زیر تعیین می شود:
•شکل ظاهری آرواره
•تعداد دندانهای مورد نیاز برای ساخت پروتز دندان مصنوعی
•تعداد و طول ایمپلنت های مورد نیاز برای اوردنچر
•میزان تراکم استخوان فک بیمار
•فاصله افقی بین ایمپلنت های کاشته شده
•استحکام و دوام اوردنچر
•هزینه و زمان طبق درخواست بیمار

مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت

کمک به جویدن و هضم بهتر غذا:
اوردنچر نسبت به دندانهای مصنوعی سنتی که فقط با چسب در جای خود نگهداشته می شدند، با قرار گرفتن روی اباتمنت های ایمپلنت، پایدارتر هستند. این پایداری، به جویدن بهتر غذا کمک کرده و موجب هضم آسانتر آن در معده می شود. هرچه غذا بهتر هضم شود میزان مواد مغذی که جذب بدن می شود نیز افزایش خواهد یافت.
•جلوگیری از تحلیل استخوان فک:
چون اوردنچر روی ریشه های دندان طبیعی یا ایمپلنت های کاشته شده در فک سوار می شود، به جای آنکه مانند دندانهای مصنوعی سنتی، موجب تحلیل استخوان شود که معمولا با خالی ماندن جای ریشه در استخوان فک افزایش می یابد، با قرار گرفتن ایمپلنت ها به جای ریشه دندان موجب تحریک رشد استخوان فک و استحکام بیشتر آن می شود. به این ترتیب  Overdentureاز جمع شدن و چروکیده شدن فک شما نیز پیشگیری می کند.
حفظ ساختار چهره :
فرایند چروکیدگی و تحلیل لثه و استخوان که با استفاده از دندانهای مصنوعی سنتی طی سالهای طولانی اجتناب ناپذیر است؛ موجب می شود فاصله بین بینی و چانه کوتاه شود و چهره شما را پیرتر نشان می دهد. اما با کاشت ایمپلنت و اوردنچر ساختار چهره شما تغییری نمی کند و حتی پس از سالها همان زیبایی قبل را حفظ خواهد کرد.
•احساس راحتی بیشتر:
زمانیکه اوردنچر روی ایمپلنت قرار می گیرد، کاملا در جای خود ثابت می شود و هیچ گونه حرکت یا جابجایی ناخواسته ای حین خوردن غذا، جویدن یا صحبت کردن نخواهند داشت. مطمئنا بیماران چنین حسی را فقط با دندانهای طبیعی خودشان تجربه کرده اند و به همین علت احساس راحتی بیشتری با استفاده از اوردنچر دارند.
•دوام و طول عمر طولانی:
جنس تیتانیومی ایمپلنتها و همچنین آلیاژهای مورد استفاده برای اتچمنت ها حتی نسبت به دندان طبیعی نیز در برابر پوسیدگی، ضربه و شکستگی پایدارتر و مقاوم تر است. همچنین پروتزهای دندان مصنوعی مورد استفاده در اوردنچر درصورتیکه به درستی از آنها مراقبت شود و بهداشت آنها رعایت شود عمری بسیار طولانی دارند. طبق تحقیقات انجام گرفته دوام و طول عمر اوردنچر بسیار طولانی است و تقریبا تا پایان عمر افراد در دهان بیمار باقی می ماند.
 

دکتر پورنصیر