به پیام سرا خوش آمدید

بازیافت چیست؟

بازیافت چیست ؟ فرآیند تبدیل زباله به مواد و اشیای جدید است. این یک جایگزین برای دفع زباله های معمولی است که می تواند مواد را ذخیره کند. به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند. بازیافت می تواند از اتلاف مواد بالقوه مفید جلوگیری کرده و مصرف مواد اولیه تازه را کاهش دهد. بنابراین ، مصرف انرژی باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی آب می شود.

بازیافت

به گزارش نیاز مردم بازیافت یکی از جز اصلی کاهش ضایعات مدرن است. سومین بخش از سلسله مراتب “کاهش ، استفاده مجدد و بازیافت” زباله است. بنابراین ، بازیافت با هدف جایگزینی مواد اولیه و هدایت محل های خروج زباله به خارج از سیستم اقتصادی به پایداری محیط زیست کمک می کند.

استانداردهای ISO برای بازیافت وجود دارد. مانند ISO 15270: 2008 برای زباله های پلاستیکی و ISO 14001: 2015 است. که برای کنترل مدیریت محیطی عملیات بازیافت. مواد قابل بازیافت شامل شیشه ، کاغذ و مقوا ، فلز ، پلاستیک ، لاستیک ، منسوجات و وسایل الکترونیکی است. تولید کمپوست یا استفاده مجدد از ضایعات زیست تخریب پذیر مانند مواد غذایی یا ضایعات باغ نیز به عنوان بازیافت در نظر گرفته می شود. مواد قابل بازیافت یا به مرکز جمع آوری حمل می شوند یا از محل خارج می شوند و سپس مرتب می شوند ، تمیز می شوند و دوباره به مواد جدیدی برای تولید تبدیل می شوند. در ادامه با روش های بازیافت آشنا می شویم.

به طور خاص ، بازیافت مواد منبع جدیدی از همان مواد تولید می کند – به عنوان مثال ، کاغذهای دست دوم به کاغذ جدید یا کف پلی استایرن به پلی استایرن جدید تبدیل می شود. با این حال ، این اغلب دشوار یا گران است. بنابراین “بازیافت” بسیاری از محصولات یا مواد شامل استفاده مجدد از آنها برای تولید مواد مختلف است. است. شکل دیگر بازیافت جداسازی برخی از مواد از محصولات مرکب است یا به دلیل ارزش ذاتی آنها یا به دلیل ماهیت خطرناک آنها است

انواع بازیافت

انواع بازیافت

بازیافت زباله های مصرف کننده
جمع آوری

از تعدادی سیستم مختلف برای جمع آوری مواد بازیافتی از محل اصلی خود استفاده می شود. سه دسته اصلی طبقه بندی مجموعه عبارتند از: مراکز جمع آوری ، مراکز خرید زباله و سطل های زباله. شرکت آلپرت ضایعات در خدمت مردم تهران در زمینه خریدار ضایعات در تهران میباشد.

مرتب سازی

زباله های قابل بازیافت جمع آوری شده و به یک مرکز جمع آوری تحویل داده می شوند ، انواع مختلف مواد باید جدا شوند. این کار در یک سری مراحل انجام می شود.بسیاری از آنها شامل فرآیندهای خودکار است ، به طوری که یک بار کامیون مواد در کمتر از یک ساعت کاملا مرتب می شود. بعضی از مراکز می توانند به صورت خودکار مواد را مرتب کنند. مرکز بازیافت موادی مانند کاغذ ، پلاستیک های مختلف ، شیشه ، فلزات ، ضایعات مواد غذایی و باتری ها را مرتب می کند. در مناطقی که این مراکز وجود دارند ، میزان بازیافت ۳۰٪ افزایش یافته است.

بازیافت زباله های صنعتی

اگرچه بسیاری از برنامه های دولت بر روی بازیافت منازل متمرکز است. ۶۴٪ زباله ها در انگلیس توسط صنایع تولید می شود. تمرکز بسیاری از برنامه های بازیافت مبتنی بر صنعت، بازیافت مقرون به صرفه است. فراگیر بودن بسته بندی مقوایی ، کارتن ها را به زباله قابل بازیافت متداول تولید شده توسط شرکت هایی تبدیل می کند که به شدت با کالاهای بسته بندی شده مانند فروشگاه های خرده فروشی ، انبارها و توزیع کنندگان سرو کار دارند. محصولات شیشه ، چوب ، تفاله و کاغذ مستقیماً در مواد معمول بازیافت می شوند. با این وجود می توان لاستیک های قدیمی را برای سودآوری توسط نمایندگی های مستقل لاستیک جمع آوری و بازیافت شوند.

بازیافت پلاستیک
بازیافت پلاستیک روند بازیابی ضایعات پلاستیک یا ضایعات پلاستیک و تولید مثل مواد به محصولات مفید ، گاهی اوقات کاملاً متفاوت از حالت اصلی آنها است. به عنوان مثال، این می تواند به معنای ذوب شدن بطری های نوشیدنی و سپس استفاده از آنها برای ساخت میز و صندلی های پلاستیکی باشد.

بازیافت فیزیکی
برخی از پلاستیک ها برای ساخت اشیا پلاستیکی جدید ذوب می شوند. به عنوان مثال ، یک بطری آب PET می تواند به یک پلی استر متصل به لباس تبدیل شود. یک اشکال در این نوع بازیافت این است که وزن مولکولی پلیمر می تواند بیشتر تغییر کند. سطح مواد ناخواسته در پلاستیک با هر ذوب مجدد افزایش می یابد.

بازیافت مواد شیمیایی
برای برخی از پلیمرها ، ممکن است آنها به مونومر تبدیل شوند. به عنوان مثال ، PET را می توان با الکل و یک کاتالیزور مخلوط کرد. یک دی آلکیل تترافاتال تشکیل داد. از دیست ترفتالات می توان با اتیلن گلیکول برای تشکیل یک پلیمر پلی استر جدید استفاده کرد. بنابراین امکان استفاده مجدد از پلیمر خالص وجود دارد.